BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE HAMELEN EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1969 Friese Koerier - Oebele: voltreffer van de KRO-tv

Dinsdag 7 oktober 1969

Friese Koerier 7 oktober 1969"Oebele" is opgezet als serieprogramma voor de jeugd. Maar de oudere kijkers waren er weldra ook weg van. Dat blijkt duidelijk uit recentelijk gepubliceerde kijkcijfers. Het programma heeft een kijkdichtheid van 2 miljoen. Dit cijfer krijgt reliëf als men weet dat alleen peilingen worden verricht bij kijkers ouder dan vijftien jaar. Zo doorgaande zien we "Oebele" nog eens verhuizen naar de "jong- en oud-tijd" tussen zeven en acht. Hetzelfde is Swïebertje overkomen.

In juli 1968 werd aan Bram van Erkel gevraagd om voor het seizoen 1968-69 een kinderprogramma te maken, dat op zaterdagmiddag zou worden uitgezonden en dat voonamelijk een amuserend karakter moest hebben. Hij kwam met het voorstel een pleintje te creëren, dat zich zou bevinden in een klein plaatsje, dat hij "Oebele" noemde, een plaatsje waar kinderen graag zouden willen wonen. Op en rond het pleintje zou van alles gaan gebeuren, waarbij kinderen een grote rol moesten spelen.
Er zou een theatertje moeten zijn, waar jonge artiesten konden optreden met een "echt" orkest; er moest een hotelletje komen voor logerende gastartiesten en beroemde personen; een school voor de behandeling van "prettige"-leerzame onderwerpen; een ruimte, waar kinderen creatief bezig zouden kunnen zijn èn een poort om Oebele binnen te kunnen komen. Het programma zou in elk geval twee vaste volwassen figuren kennen (waarvoor hij Willem Nijholt en Wieteke van Dort op het oog had), die samen met de kinderen veel zouden zingen.

Snel succes
Het idee kreeg een enthousiast fiat van de programmaleiding en toen volgden gesprekken met tekstschrijver Harrie Geelen en componist Joop Stokkermans, die direct erg "in" waren. Zo ontstond binnen een paar weken de definitieve vorm van Oebele en begon een team te werken met als uitgangspunt: Maak een volwassen programma voor kinderen.
De eerste uitzending was meteen een succes. Dat viel af te meten aan de reacties. Er kwamen verzoekjes om de teksten van de liedjes, verzoekjes om foto's met handtekening van de vaste figuren, Aagje Ritsema, Koen de Graaf, Paulus de Postbode en Augustus Rozegeur.
Er kwamen ook brieven met suggesties en verzoekjes een bezoek te mogen brengen aan Oebele. De stroom brieven hield aan. Oebele was in korte tijd een begrip geworden, dankzij de pittige prestatie van Willem Nijholt en Wieteke van Dort, de geestige verrichtingen van Herman Vinck en Ab Hofstee, het enthousiaste zingen en akteren van het koor van Henk van der Velde, de buitelende bewegingen van het kinderballet van Olga Dzialiner en de creatief-hamdvaardige inbreng van het instituut voor doven uit St. Michielsgestel. Willeke Alberti, Lex Goudsmit, Johan Kaart, Kees Verkerk en Anton Geesink werkten mee aan het programma.
Irirniddeis heeft Oebele het ook tot een lp gebracht, waarop het Ontembaar Oorverdovend Oebeler Orkest speelt. Na een vakantie van een paar maanden zijn zaterdagmiddag jl. de poorten van Oebele weer van het slot gegaan. Met de opening van een museum is het nieuwe Oebele-seizoen begonnen: een seizoen dat heel wat beweging op de buis zal brengen.

Zo zal in een bepaalde uitzending van Oebele een wildweststadje gemaakt worden; er komt een Oebele-festival als pret-tegenhanger van het Holland-festival; er komt bezoek van een circus; Oebele gaat de eerste Nderlandse jeugdsleewedstrijden organiseren in het Oebeler-sleestadion, in het theater gaan meer jonge muzikanten optreden. Natuurlijk komen er ook beroemde gasten.
Dit is nog maar een kleine greep uit de draaiboeken van regisseur Augustus Rozegeur. Tenslotte nog dit: Oebele is een echt kinderprogramma, wat niet wil zeggen dat het voor vaders en moeders verboden is om te kijken.


© Friese Koerier

Reageer en deel Oebele met anderen

 

Sociale media

Facebook
RSS

 

Contact

Via e-mail