BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE HAMELEN EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1971 De Gooi- en Eemlander - Vaarwel Oebele

Zaterdag 11 december 1971

Mia Mol

De Gooi- en Eemlander 11 december 1971Met het liedje ‘Vaarwel, ons Oebele’* wordt op de middag van eerste Kerstdag definitief afscheid genomen van dit populaire televisieprogramma voor de jeugd, waarmee de KRO ruim drie jaar geleden startte. In die drie jaar zijn er 31 Oebele’s gemaakt, is er een Oebele Omniboek verschenen en in januari komt de vijfde Oebele lp uit.**  

Voor regisseur Bram van Erkel en producer Rene Sleven betekent deze laatste uitzending een punt achter 3,5 jaar nauw samenwerken met elkaar en met auteur Harry Geelen, componist Joop Stokkermans en koordirigent Henk van der Velde die zijn Amsterdamse pupillen in een recordtempo omtoverde tot echte tv-medewerkers, die zich voor de camera net zo spontaan gedragen als er achter.

Traantjes
Bij de kinderen van het koor vielen er trouwens traantjes, toen ze hoorden dat het nu echt definitief met Oebele gedaan was, ‘Oom Bram’ en ‘Oom Rene’ zijn in de loop der jaren een geïntegreerd onderdeel in hun zangersleventje geworden, waarvan ze maar moeilijk afscheid kunnen nemen.

Overigens heeft de laatste uitzending wel een lichtpuntje voor de jeugdige medewerkers: ze kunnen zichzelf nu eindelijk eens op tv zien. De laatste Oebele wordt op de filmband vastgelegd, omdat Eerste Kerstdag nu niet bepaald een dag is om een aantal mensen naar de studio te halen. Tot nu toe zijn alle Oebele's live uitgezonden.

Voor Bram van Erkel betekent deze laatste Oebele voorlopig ook zijn laatste kinderprogramma. Volgend seizoen gaat hij ‘Citroentje met suiker’ regisseren, de nieuwe KRO-serie, waarvoor Eli Asser de teksten maakt. Ook Van Erkel neemt met weemoed afscheid. “Niet met opluchting, maar we moeten wel. Als de serie nog langer zou duren, gaat de spankracht er makkelijk uit. En een andere, zeer natuurlijke reden is, dat Aagje (Wieteke van Dort) en Geesje (Marjan Berk) beiden in verwachting zijn. Dat kunnen we nu nog verbloemen, maar dat duurt niet lang meer.

Kermis
De laatste Oebele speelt zich af op het pleintje, waar een kermis staat. De opbrengst van de kermis schenkt Oebele aan het Leger des Heils, waarvan het hele stafmuziekkorps aan de uitzending meewerkt. Maar ineens blijkt, dat een deel van de dagopbrengst verdwenen is. Er wordt iemand verdacht, met alle gevolgen van dien. Martin Brozius als kermisklant is de gastacteur in deze uitzending. Op de Oebele-kermis staat een echte stoomcarrousel. Omdat het natuurpark De Efteling in het Brabantse Kaatsheuvel, de enige instelling in Nederland is, die nog over zo’n kermisattractie beschikt, is het Oebeleteam daar een hele dag een het werk geweest.

Kinderen uit Kaatsheuvel figureerden in de uit 1895 daterende stoomcarrousel, die speciaal voor de KRO-opname uit zijn winterslaap werd gehaald en door het Efteling-personeel weer helemaal werd opgebouwd. De schepper van dit unieke park, de inmiddels 76-jarige Anton Pieck, was hoogstpersoonlijk bij de opname aanwezig om te zien hoe de jeugd van nu zich weer vermaakt in de carrousel, waarin hij als kind heeft gezeten.

Het feit dat de stoomcarrousel midden in de winter in De Efteling voor Oebele tot leven kwam, is een van de vele blijken van medewerking, die het Oebele-team overal in ons land in de loop der jaren ondervonden heeft. Producer Rene Sleven herinnert in dit verband aan de vliegtocht naar Parijs met 180 kinderen, aan de Wild-West-Oebele, die op het doveninstituut in St. Michielsgestel werd gemaakt, aan de uitzending waarin 40 piano’s voorkwamen en aan de wedstrijd van het Oebele-team tegen Feyenoord, programma’s die stuk voor stuk toppers werden.

Aan de Feyenoord-wedstrijd heeft Oebele nog een medewerker overgehouden, Rob de Nijs, die als Billy voor de grote voetbalontmoeting door Oebele van AC Milan werd gekocht voor ƒ 37,50. Na anderhalf jaar Oebele zegt Rob, die momenteel veel succes heeft in het cabaret van Sieto en Marijke Hoving, dat het werken met kinderen hem uitstekend is bevallen. “Ik heb wel ontdekt, dat je ze gewoon als volwassenen moet benaderen. Ze zijn vaak ouder dan je denkt”. Wieteke van Dort, Oebele-medewerkster van het eerste uur, is het met hem eens. Ze zegt zelf: “’t Is leuk werk, maar het is verstandig op een hoogtepunt te stoppen. Je kunt dan weer eens wat anders gaan doen”.   

Gewoon
Over de reden van het succes van Oebele zegt regisseur Van Erkel: “Volgens ons ligt dat aan het gewone van het programma. Daarnaast is er de combinatie van kinderen met volwassenen. Iedereen is natuurlijk en volledig zichzelf en dat maakt zo’n uitzending populair. We hebben trouwens enorm fijn gewerkt al die tijd. Met de kinderen, met de technici, het was een fijne tijd.” Het werken met kinderen vindt Van Erkel niet vermoeiender dan het werken met volwassenen. “Je hebt hele nare grote mensen en krengen van kinderen, dat maakt niets uit."

Overigens is de opvolger van Oebele al bekend. Dat wordt "Kunt u mij de weg naar Harmelen vertellen"***, een serie op tekst van Harry Geelen en muziek van Joop Stokkermans, Rene Sleven gaat voor de KRO ook dit programma weer produceren en Nico Hiltrop voert de regie.

* Dit lied zat niet in de uitzending - red.
** Er is nooit een vijfde lp uitgebracht - red.
*** Harmelen moet uiteraard Hamelen zijn - red.
 


© De Gooi- en Eemlander
Dit artikel is als 'Oebele is nog maar één keer hupsakee' ook gepubliceerd in Utrechts Nieuwsblad, als 'Populaire kinderprogramma 'Oebele' gaat verdwijnen' in Provinciale Zeeuwse Courant en als 'Met Kerst: Vaarwel Oebele' in Brabants Nieuwsblad

Reageer en deel Oebele met anderen

 

Sociale media

Facebook
RSS

 

Contact

Via e-mail