BEZOEK OOK EENS ONZE THEMASITE HAMELEN EN WAAR KEEK JIJ VROEGER NAAR?

1971 Leidsch Dagblad - Oebele gaat verdwijnen

Vrijdag 24 december 1971

Leidsch Dagblad 24 december 1971

Oebele gaat verdwijnen. Nog één keer en de koek is op. Geen vrolijke avonturen meer van Geesje, Paulus, Augustus Rozengeur, Koen, Billy en Aagje. De laatste Oebele betekent een afscheid van alle geliefde figuren zoals Willem Nijholt, Wieteke van Dort, Ab Hofstee, Rob de Nijs en Marjan Berk. Geen zang meer van het kinderkoor en ook aan de buitelingen van het kinderballet komt een einde. Oebele is niet langer Hupsakee.
Op de middag van eerste kerstdag neemt de KRO, met weemoed, afscheid van haar troetelprogramma. Dan zal voor de laatste maal het Oebeler-pleintje het toneel vormen van veel bedrijvigheid en plezier. De kerstaflevering, die voor de speciale gelegenheid een uur duurt, speelt op de kermis. Op het pleintje Is voor een waardige kopie van een kermis gezorgd, compleet met suikerspinkraam, spookhuis en schiettent.
Weemoed is ook te bespeuren bij KRO-regisseur en creator van Oebele, Bram van Erkel. Hij legt het verdwijnen van zijn produkt uit: „Bepaalde omstandigheden dwingen ons er toe. Wieteke van Dort en Marjan Berk zijn beiden in verwachting. Tot nu toe hebben we het aardig kunnen verbergen maar daar komt straks een eind aan. Willem Nijholt wil niet meer in Oebele. Hij heeft het te kwaad met zijn populariteit als Koen. Zijn andere werk ging er onder lijden. Men identificeert hem te veel met Oebele". 

De laatste Oebele belooft een geweldig gebeuren te worden. De Oebele-set verhuisde zelfs voor een dagje naar De Efteling, het sprookjespark in Kaataheuvel. Daar werd het liedje „In een oude stoomcarrousel" opgenomen. Kaatsheuvelse kinderen zaten urenlang op paarden, varkens en in rijtuigen voor hun vier minuten durende aandeel in het favoriete programma.
Regisseur Bram van Erkel heeft de wind er onder. Met hier en daar een vermanend woord, een barse schreeuw en een grap op z'n tijd weet hij de kinderen te bewerken. Van Erkel (38) heeft jobsgeduld. Over de laatste Oebele: „We hebben er geen dramatisch geheel van gemaakt. In deze kermisaflevering zit een afscheidsliedje maar dat is dan ook een heel droevig vers. Mijn zoontje wierp zich snikkend ter aarde toen hij het hoorde".
Oebele is in haar driejarig bestaan waanzinnig populair geworden, een ware rage ontstond. Boeken, grammofoonplaten, en een pagina in KRO-lijfblad Studio verschenen. Niet alleen de jeugd zat bij een Oebele-uitzending aan het apparaat gekluisterd ook ouderen toonden hun interesse. Vooral in de leeftijdsgroep tussen de dertig en veertig jaar zaten veel meekijkende ouders. Bij de kinderen kon Oebele op een constante kijkdichtheid van 23 procent rekenen. Alleen Swiebertje en Floris steken daar nog boven uit, meldt de KRO.
Het succes van Oebele schrijft Van Erkel toe aan het feit dat zijn produkt zo lekker gewoon is zonder opgeschroefde toestanden. Van Erkel: „We hadden allemaal onderwerpen, die dicht bij de werkelijkheid lagen". De ex-onderwijzer komt met vage plannen voor een nieuwe jeugdserie. Van Erkel: „Het wordt in ieder geval weer iets met een groepje kinderen. In juni wil ik het opnemen, maar eerst moet ik zien of mijn ideeën levensvatbaar zijn". Na zijn afscheid van Oebele gaat Van Erkel de nieuwe tv-serie van Eli Asser, „Citroentje met suiker" regisseren. De opvolger van „'t Schaep met de vijf Poten".
Voor Oebele denkt de KRO een goede opvolger te hebben. In de serie „Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?", geschreven door Harry Geelen en op muziek van Joop Stokkermans. De regie heeft Nico Hiltrop. Het verhaal begint waar het sprookje van de rattenvanger van Hamelen in het vage blijft. In de rots beleven de meegevoerde kinderen tal van avonturen. De overgebleven Oebele-acteurs hebben hun medewerking al toegezegd.

© Leidsch Dagblad

Reageer en deel Oebele met anderen

 

Sociale media

Facebook
RSS